Hopp til innhold
Effektförstärkare

NAD C 298 Grafit

Outlet - Spara 20%

Fördelar

  • Förstärkartekniken Purifi Eigentakt i state-of-the-art-klass
  • Extremt rent och detaljerat ljud och rejäl råstyrka vid varje belastning och vid alla ljudtryck
  • Både balanserade (XLR) och obalanserade ingångar
  • Kan bryggkopplas till 620 watt i mono
  • Flera C 298 kan kopplas samman via Line Out (Daisy Chain)
  • 12 V Trigger in/ut
  • Låg strömförbrukning och låg värmeutveckling i förhållande till uteffekten

Begränsningar

  • Det finns alternativ med en mer exklusiv design

NAD C 298 – unik stereoeffektförstärkare på 2 x 185 watt i High End-klass med Purifi-teknik för perfekt ljud vid varje ljudtryck i alla högtalare

NAD C 298 är en banbrytande stereoeffektförstärkare på 2 x 185 watt som spräcker alla ramar för vad du kan förvänta dig när det gäller kraftresurser och ljudkvalitet i den här prisklassen. Kvaliteten på den här effektförstärkaren är så hög att den utan problem kan kombineras med High End-förstärkare långt över dess egen prisklass. NAD C 298 är helt enkelt value-for-money som spränger alla ramar.

C 298 är den första produkten i NAD:s Classic-serie som använder den banbrytande förstärkartekniken Purifi Eigentakt som introducerades i den EISA-belönade Masters Series M33. Purifi ger C 298 helt enastående prestanda, och det gäller både i råstyrka, ljudkvalitet och en total frånvaro av förvrängning och störningar, vilket är ett av Purifi-teknikens främsta kännetecken.

Bryggkoppling till massiva 1 x 620 watt

NAD C 298 kan bryggkopplas till ett monoeffektsteg via en omkopplare på baksidan. Med den här inställningen får du massiva 620 watt att leka med i 8 ohm. Och det handlar om 620 watt i kompromisslös High End-kvalitet!

Med två bryggkopplade C 298 som monoblock har du tillräckligt med effekt för att driva vilket högtalarsystem som helst till yttersta gränsen med total kontroll. Och i förhållande till prestanda är det faktiskt ett riktigt kap. Kolla själv vad du måste betala för att få en lika välspelande lösning från andra tillverkare (om du överhuvudtaget hittar någon). Då kommer du att inse att NAD har skapat något helt genialiskt här!

Du kan läsa mer om Purifi Eigentakt-tekniken längre ned i produktbeskrivningen.

NAD C 298 finns med grafitfinish.

Purifi Eigentakt – en revolution inom förstärkardesign

NAD C 298 använder den sprillans nya analoga klass D-tekniken Purifi Eigentakt. Företaget Purifi har specialiserat sig på att utveckla klass D-förstärkarplattformar och högtalarelement, och bakom företaget står tre stora legender i ljudbranschen:

Bruno Putzeys från Belgien uppfann Hypex och de ’självsvängande’ förstärkarkonstruktionerna UcD och nCore som vi sedan tidigare hittar i många NAD-förstärkare. Lars Risbo från Danmark uppfann Equibit-tekniken tillsammans med Peter Lyngdorf, vilket 1998 resulterade i världens första 100 % digitala förstärkare, den fantastiska TacT Millenium. Lars har fler än 40 patent inom digital förstärkarteknik och har samarbetat med bland annat Texas Instruments i många år innan han kastade sig över Purifi.

Sist men inte minst ingår även legendaren Peter Lyngdorf i teamet bakom Purifi. Han grundade HiFi Klubben, och företag som NAD, DALI, Gryphon, Snell Acoustics, Lyngdorf Audio, Steinway Lyngdorf och nu även Purifi antingen startades, ägs eller har ägts av Peter.

Purifi Eigentakt – vad är det?

Det som i grunden gör Purifi-plattform annorlunda är frånvaron av förvrängning, samt förmågan att driva vilken högtalarbelastning som helst utan att någonsin ändra förstärkarens uteffekt och dess egenskaper. Förvrängningen är så pass låg att Purifi-teamet var tvungna att utveckla ett helt nytt sätt att mäta harmonisk förvrängning och brus eftersom nivån var lägre än det grundbrus som fanns i existerande konventionell mätutrustning.

Enligt ingenjörerna har Purifi-förstärkarna lägre förvrängning och brus än de allra bästa D/A-omvandlarna som finns på marknaden – och det är för övrigt när du mäter vid 100 watt. Uttryckt i siffror så är THD+N vid 100 watt lika med 0,00017 % mätt över hela frekvensområdet!

Minneseffekt och hysteres

Under utvecklingen av förstärkarna snubblade Purifi-teamet över något nytt. De upptäckte att komponenterna i förstärkarens utmatningsfilter led av en slags minneseffekt på grund av det magnetfält som genereras när ström flyter genom spolarna. Denna effekt ’minns’ en del av de transienter som tidigare strömmat genom komponenten, vilket kan påverka signalen som kommer senare och därigenom skapa förvrängning. Denna förvrängning yttrar sig som mikroskopiska smäll- och brumljud som stör ljudbilden.

Enligt Purifi-teamet så är den här effekten den främsta orsaken till att en klass D-förstärkare har ett grovkornigt och inte högupplöst ljud. Fenomenet i sig kallas hysteres – ej att förväxla med hysteri. Hysteres är ett välkänt begrepp inom fysiken och används generellt som ett uttryck för när något ändrar karaktär beroende på någon stigande eller fallande påverkan utifrån. Det här är ett fenomen som bland andra högtalartillverkaren DALI också lyckats minimera avsevärt med sin patenterade SMC-teknik.

Genom att placera output-spolarna i förstärkarens feedback-loop och dra nytta av ingående efterforskningar kring intelligenta algoritmer hade Purifi-teamet plötsligt lagt grunden för Eigentakt-tekniken. Via Eigentakt kan Purifi ta bort störande artefakter med upp till 75 dB lägre hysteres och metallförvrängning jämfört med vilken annan klass-D-design som helst på marknaden. Resultatet är en förvrängningsnivå som nästan inte går att mäta och en magiskt klar och exakt återgivning av ljudet.

NAD C 298 – skräddarsydd Purifi-teknik

Implementeringen av Purifi-tekniken i NAD C 298 görs på NAD:s utvecklingscenter, där ingenjörerna har licens att tillverka modulerna. C 298 innehåller därför inga standardmoduler som bara plockats från hyllan hos Purifi. Allt har designats och byggts av NAD själva.

Detta upplägg ger NAD möjlighet att skräddarsy bland annat strömförsörjning och det ’gain stage’ som är så viktigt för förstärkarmodulerna – en del av förstärkaren som har väldigt stor inverkan på dess totala prestanda. Det här bidrar till att få förstärkaren till en extremt hög nivå rent ljudmässigt.

Tack och hej till förvrängning

IMD (InterModulation Distortion) är den mest obehagliga typen av ljudförvrängning och en akilleshäl för många förstärkare oavsett klass. IMD är relaterad till hur bra en given förstärkare kan hantera komplexa signaler. Ljudmässigt innebär en låg IMD att man hör en högre upplösning och en stabilare stereosignal över hela spektret. Det gäller särskilt i väldigt komplexa och ’kompakta’ passager i musiken. I NAD C 298 har IMD reducerats till en bokstavligt talat ohörbar nivå.

C 298 har också en extremt låg total harmonisk förvrängning vid vilken frekvens som helst och vid volymer på ända upp till clipping-nivå. Ljudmässigt visar det sig som en frånvaro av någon egentlig ”signatur” från förstärkaren. Eller låt oss säga som så här: Förstärkaren kan återge vilken typ av musik som helst utan genre- eller stilpreferens. För att uttrycka saken på ett annat sätt: Förstärkaren beter sig som ett fönster mot musiken men du kan över huvud taget inte se glaset. Den färgar inte ljudet på något sätt.

Inget output-brus

Signal-/brusförhållandet är redan väldigt imponerande på alla NAD:s klass D-förstärkare – men C 298 tar det här till en helt ny nivå: Det finns helt enkelt inget brus. Bara djup, märk tystnad i kombination med kristallklart och detaljerat ljud – och det gäller även när du spelar väldigt lågt (inom den första watten), där de flesta andra förstärkare har en stor utmaning. Låg förvrängning i den ”första watten” är en extremt viktig aspekt, och den låga förvrängningen oavsett ljudnivå gör också C 298 till en perfekt partner för extremt känsliga högtalare som till exempel hornkonstruerade fullregisterhögtalare.

Opåverkad av högtalarbelastning och impedans

Traditionellt sett varierar frekvensåtergivningen mellan alla klass D-förstärkare beroende på impedansen hos den anslutna högtalaren. Detta händer inte med Purifi-tekniken, bland annat eftersom den arbetar med en extremt låg utgångsimpedans på under 65 uOhm. I NAD C 298 är frekvensåtergivningen oförändrad oavsett hur tungdriven högtalaren är och oberoende av vilken volym du spelar på. Därmed kan du fritt välja vilka högtalare du vill – och du kan se fram emot en helt enastående musikupplevelse varje gång du startar anläggningen!