Hopp til innhold

DALI – Danish Audiophile Loudspeaker Industries – grundades 1983 av Peter Lyngdorf, som också är Hi-Fi Klubbens grundare. I dag är DALI en global exportframgång som hänför musikälskare och recensenter i fler än 70 länder.

  • Kvalitetshögtalare i alla prisklasser
  • Finns både i traditionell och modern design
  • Maximal ljudkvalitet för pengarna
  • Kompletta serier för alla behov
  • Utvecklade och designade i Danmark
Filter och sortera
136 produkter
Nyhet
EPIKORE 3
DALI EPIKORE 3
Kompakt högtalare
113 996:- / Par
Visar 42 produkter utav 136

Kvalitet framför modenycker

Sedan DALI började tillverka högtalare 1983 har många andra tillverkare hunnit dyka upp och försvinna igen, och den ena modevågen efter den andra har sköljt över Hi-Fi-världen. DALI har överlevt och rönt framgångar genom att hålla fast vid den konst de bemästrar bättre än någon annan, nämligen att göra gedigna kvalitetshögtalare med maximal ljudvaluta för pengarna. Och det gäller även inom inbyggnadshögtalare och eleganta designmodeller som har tillkommit under senare år.

Fint ljud på alla anläggningar

En DALI-högtalare förmedlar musiken med närvaro, nerv och tajming. Ljudet kommer verkligen ut i rummet, och ger dig en autentisk och spännande upplevelse oavsett vilken slags musik du lyssnar på. Högtalarna är samtidigt lätta att driva för förstärkaren, så du kan uppnå fina resultat även på en mindre stereo- eller hemmabioanläggning.

Sunda koncept bakom global exportframgång

Genom att koncentrera sig på några sunda grundkoncept och förfina dem om och om igen har DALI skapat en imponerande samling högtalare som omfattar några av världens absolut bästa produkter. Oavsett om du rör dig i budgetklassen eller den extrema High End-klassen så hittar du en DALI-högtalare som tillhör klassens bästa, och i dag väller det in stjärnor och utmärkelser från begeistrade Hi-Fi-recensenter över hela världen.

 

HiFi Klubben x DALI:

I norra Danmark, omgivet av öppna vidder och vindkraftverk, ligger DALIs gigantiska huvudkontor – 22 000 kvadratmeter för att vara exakt. Det omfattar bland annat fabrik, lager och utvecklingscenter. Här byggs några av världens bästa högtalare genom en kombination av automatisering och gediget hantverk. Men det danska högtalarmärket startade på ett helt annat och mer ödmjukt ställe: i ett av de bakre rummen i en av HiFi Klubbens första butiker i Århus. De anställda byggde själva högtalarna och var bra på det. Snart tog de fram prototyper hemma i källaren hos Peter Lyngdorf, HiFi Klubbens grundare. Via butiken visste de vilka produkter som saknades på hyllorna, hur de skulle spela och vad de skulle kosta.

”Högtalarna blev byggda, men de glömde att räkna in en vinst. Det var faktiskt billigare att köpa en DALI-högtalare än att bygga sin egen av motsvarande högtalarelement. Det var bland annat detta som gjorde DALI till en succé från dag ett,” berättar Lars Worre, som är DALIs VD och har varit en del av företaget sedan 1991.BRAND-DALI_RUBICON2_1920x1080px.jpg

DALI håller än idag fast vid många av principerna från den tiden. Högtalarna byggs för att hålla i 20–30 år. Detta var något man strävade efter förr i tiden men som väldigt få förväntar sig idag. Tekniker kommer och går mycket snabbare – vilket har skapat en utpräglad slit-och-släng-kultur. Av samma anledning undviker den här högtalartillverkaren att använda de mest kortlivade teknologiska lösningarna. DALI, som står för Danish Audiophile Loudspeaker Industries, skapar produkter som håller. När elektroniken blir föråldrad kan du nöja dig med att uppgradera den. Du blir inte tvungen att skiljas från en annars fullt fungerande och välspelande produkt för att en digital plattform har tagit ett sidospår. Lars Worre säger:

”Vi tror att världen är stor nog för att vi ska kunna ha framgång med bra ljud och högtalare som håller i många år. Det finns alltid kunder som är medvetna om att kvalitet betalar sig och efter allt att döma blir antalet allt fler.”

Många kunder tror att DALI-högtalare bara skickas över disk på HiFi Klubben. Men butikerna i de fem länderna står för mindre än en femtedel – resten av försäljningen på världsmarknaden står DALI själva för. Drömmen om att DALI-högtalarna skulle ut och spela över hela världen uppstod i slutet av 80-talet. En säljare från Cerwin Vega, ett annat av HiFi Klubbens kärnmärken, lovade Peter Lyngdorf att ta med DALI till USA och sätta upp en verksamhet där borta.
Lars Worre berättar:

”Det är få kunder som känner till historien, men under de första åren stod DALI faktiskt för Danish American Loudspeakers Incorporated – just för att ha ett ansikte mot den amerikanska marknaden.”

Man hade dock glömt att export betydde att alla de traditionella led som HiFi Klubben hade eliminerat i Danmark skulle ha en bit av kakan: importörer, ibland underdistributörer och återförsäljare. Produkterna blev alltför dyra jämfört med hemmamarknaden.BRAND-DALI_S180_1080x1080px.jpg

Det behövdes en ny plan. Så från början av 90-talet och fram till år 2000 förberedde sig DALI för att bli ett exportföretag. Hela modellsortimentet gjordes om och produktionen lyftes. Ett ökat fokus på effektivitet och volym innebar att produkterna nu kunde bära ett högre pris på exportmarknaderna. DALI steg i graderna internationellt och när kända engelska, amerikanska, tyska och franska hifi-magasin regelbundet började skriva om de danska kvalitetshögtalarna fick även marknader längre bort upp ögonen för dem. I dag står DALI på hyllorna i 70 länder. Lars Worre säger:

”Bara i Tyskland har vi gått från att vara helt okända för 20 år sedan till att i dag vara kända av alla i hifi-branschen. Återförsäljare erbjuder ett noggrant utvalt sortiment av ljud och design, och DALI är i dag ett av de två-tre märken som föredras. Det är en process som framför allt tagit avstamp i bra ljud, att produkten är bra värde för pengarna och att DALI är en trovärdig handelspartner.”

Det första försöket att slå igenom i USA gick lite upp och ned, men nu är amerikanerna säkrade tillgång till DALIs samtliga produkter: 2018 ingick högtalartillverkaren ett avtal med den amerikanska distributören Lenbrook, som också äger märkena NAD och Bluesound.

Det som i början var HiFi Klubbens strategi – konkurrenskraftiga produkter genom att eliminera dyra mellanled – har DALI också haft framgång med. Högtalartillverkaren har i dag egen distribution i ett flertal länder. När DALI säljer varor i Tyskland skickas de direkt till återförsäljaren från fabriken i Danmark. Med samma adress som HiFi Klubbens centrallager i Nørager handlar det sannerligen om ”Direkt till dig”!

”Vi gör ungefär samma sak i Frankrike, Holland, Belgien och Luxemburg. Och faktiskt också i Kina, där DALI är ett mellanting mellan HiFi Klubben och en traditionell tillverkare. Det betyder att vi är mer konkurrenskraftiga eftersom färre mellanhänder ska hantera varorna och tjäna pengar,” säger DALI-VD:n.

HiFi Klubben grundades och ägdes under många år av DALI, men högtalartillverkaren har sedan 2004 varit ett självständigt systerföretag där affärsdelen är tydligt uppdelad. I gengäld är samarbetet lika nära och öppenhjärtligt som det alltid har varit. DALI har direkt tillgång till HiFi Klubbens butiker och får viktig feedback från både huvudkontoret, butiker och slutkunder.

På 80-talet, innan den första DALI-högtalaren var en realitet, hade Peter Lyngdorf säkrat rättigheterna att tillverka amerikanska Cerwin Vega-högtalare för den europeiska marknaden. Efter några få års samhandel övertalade Peter Cerwin Vega att skicka högtalarelement och delningsfilter från USA i containrar till fabriken i Danmark, där man byggde kabinetten, monterade högtalarna och testade dem. Det sparade en massa volym under transporten från USA, och Danmark var rent lönemässigt attraktivt på grund av den då mycket höga dollarkursen.

”Genom att använda originalelement och originaldelningsfilter, och med den fördelaktiga valutakursen, kunde vi faktiskt sälja Cerwin Vega billigare i Europa än de kunde i USA,” säger Lars Worre, som har en bakgrund som akustikingenjör specialiserad på elektrostathögtalare.

I Europa var HiFi Klubben Cerwin Vegas största partner och kund utanför USA. Därefter kom alla de amerikanska soldater som på den tiden var stationerade i Europa och framför allt Tyskland. Soldaterna kunde tull- och momsfritt ta med sina högtalare hem efter avslutad värnplikt. När man tänker på det är det rätt kul att soldaterna har tagit med sig tusentals dansktillverkade versioner av en amerikansk högtalare till USA.BRAND-DALI_IO6_1920x1080px.jpg

HiFi Klubben hade så starka åsikter om produkterna att hela Cerwin Vegas DC-serie, 1215 och 1515 och senare AL-serien utvecklades av folk från HiFi Klubben och DALI – och godkändes av Cervin Vega. Så det var förargligt att Cerwin Vega 1997 flyttade produktionen till Polen och ett par år senare till Asien. Parterna var oeniga om strategin: amerikanerna ville dra ner på kvaliteten så att de kunde sänka priserna. Strategin höll inte riktigt men den största skadan för Cerwin Vega var nog när grundaren Gene Czerwinski gick bort. Lars Worre berättar:

”Det är sällan strategier och affärsplaner som skapar ett gediget varumärke. Det är eldsjälarna bakom dem. Gene Czerwinski hade extremt starka åsikter kring powerhögtalare och var en förebild inom det fältet. Han var också akustiker på vetenskaplig nivå och ansåg bland annat att en högtalare ska göras så att den klarar undantagsfallen – där den pressas över alla gränser. Cerwin Vega var inte familjebilen som passar för bekväma långresor på asfalt. Den var en brutal fyrhjulsdriven jeep som briljerar där asfalten tar slut.”

Åren med högtalarnas svar på en terrängbil gjorde ett visst intryck på DALI-folket. De upplevde att naturligt och realistiskt ljud kan vara ett bättre riktmärke än ljud som strävar efter att vara ”snyggt”. DALIs ljud, som hämtar inspiration i livemusikens naturliga äkthet och Cerwin Vegas slagkraftiga förmedling av dynamik, är ett bra bud på den delen av trovärdigheten. Men även Lars Worres specialområde – elektrostathögtalarnas öppna, lätta och luftiga ljud med mikrodetaljer – har varit en stark inspiration:

”Mycket hifi har man dammsugit på fel så till den milda grad att det blivit dödstråkigt att lyssna på. En högtalare ska låta spontan, autentisk och livsglad! Hör man ett liveband tvivlar man aldrig på den dynamiken och realismen. När det återges hemma i vardagsrummet ska det låta som om jag står i konsertlokalen. Kanske inte lika högt, men du ska höra gitarrkabeln som brummar och stolen som knarrar. När jag inte längre tänker på att ljudet kommer från högtalarna så vet jag att jag lyssnar på riktigt ljud.”BRAND-DALI_RUBICON6_1920x1080px.jpg

Det går inte att satsa allt på att all information i musiken är lika stark om det sker på bekostnad av att de enskilda detaljerna inte kommer vid rätt tidpunkt. Örat är en skoningslös domare när det gäller manipulation med tidsaspekt och färgningar. Det är här en bra högtalare kommer till sin fulla rätt. För ljudet existerar här och nu, i extremt snabba och mikrosmå nyanser som ska stå helt nakna. Om man skickar dem genom ett högtalarsystem som är för trögt eller påverkar signalen avslöjar hjärnan det – och i samma sekund dör realismen.
Lars Worre säger:

”När nu musiker och producenter lägger så otroligt mycket tid på att skapa musik som är ren och skär konst, varför då finna sig i att inte få den fulla upplevelsen? Vi serveras en gourmetmiddag och den ska avnjutas på en anläggning som låter så bra det bara går. Till exempel när kvalitets-streaming-tjänster som TIDAL Masters ger oss tillgång till all världens ljud- och musikmusikproduktioner hemma i vardagsrummet. Men det bästa argumentet är nog att bra musik i bra kvalitet helt klart förbättrar livskvaliteten.”

Privilegiet med att ha satsat på tillväxt under många är tydligt, för DALI kan nu konkurrera med de stora aktörerna i branschen. Det har bland annat skett genom att tillverkningen lyfts med kvalitetskontroll och processoptimering. Sistnämnda är nyckelordet för bättre kvalitet och mindre spill. Det är dock en myt att sträng kvalitetskontroll handlar om att kassera hälften för att bara behålla de bästa produkterna. Genom metodiska förbättringar kan man lyfta kvalitetsnivån på helheten OCH säkerställa likformighet. Och det är kanske bara 1 av 100 högtalare som inte tar sig igenom det nålsögat.BRAND-DALI_Toturkammer_1080x1080px.jpg

På fabrikens kvalitetsavdelning visar Lars Worre ett exempel på hur nästan färdigutvecklade produkter testas. Det är bästa praxis på hur man med en stor insats, men till små kostnader för kunden, lyfter kvaliteten. när testaren – med hörselskydd över öronen – pressar produkter över gränsen för deras prestanda i timmar, kommer det ofta vara samma komponent som lägger av först. Det är med all sannolikhet också den komponent som inte håller hela vägen när folk har fest. Detektivarbetet betyder att man kan förbättra den svaga länken – ofta för bara några kronor extra – och få en generellt sett starkare konstruktion. En liten extrainvestering resulterar alltså i en betydligt mer driftsäker produkt.

”Det är bara en av fördelarna med att bli större. Vi kan leverera produkter som är genomanalyserade och genomtestade! I kombination med våra starka åsikter om bra ljud är vårt koncept nära nog vattentätt. DALI-produkter håller hela vägen och det är därför vi nu även internationellt sett är ett av de märken återförsäljarna föredrar,” säger DALIs VD.

Lika viktigt som kvalitetskomponenter är möjligheten att anställa rätt folk. DALI har i dag en storlek som attraherar experter inom allt ifrån design till certifiering. Dessa experter känner till kraven, kan ta sig runt hinder och vet vad som krävs för att bygga vidare på DALIs robusta framgång. En framgång som inte stod skriven i stjärnorna när de var en del av HiFi Klubben och fick en startmarknad i doppresent.

”Att DALI har blivit ett erkänt varumärke tillhör inte vanligheterna för egna varumärken.
Allt det fina vi har uppnått, vår plats på den globala scenen, är ett direkt resultat av ett starkt team av duktiga specialister på alla positioner. Med tiden kan vi säkert också försörja våra föräldrar, det vill säga HiFi Klubben, om det skulle behövas” ler Lars Worre.