Hopp til innhold
Många små och medelstora företag kommer till HiFi Klubben för att ordna bra ljud till sin verksamhet. Och det finns goda anledningar, för företagen får både glada kunder och ökad omsättning.

Det är absolut inte bara privatkunder som satsar på bra ljud och vill ha dolda lösningar med fokus på hög kvalitet. Det gäller också en lång rad små och medelstora företag som har insett fördelarna med att investera i bra, inbyggt ljud.

Företag som hotell, restauranger, kontorshotell, specialbutiker och olika aktörer inom hälsa och behandling försöker med ljud skapa stämningsfulla miljöer – vilket gynnar både kunderna och omsättningen. Det berättar Fredrik Johnsen som är expert på ljud och bild på HiFi Klubben och har jobbat med hifi i mer än 20 år och varit involverad i en mängd projekt för företag:

”Bra musik på rätt sätt genererar omsättning på samma sätt som rätt inredning och rätt ljussättning, eftersom ljudet skapar en positiv stämning hos kunden. Det kan verkligen löna sig”, säger Fredrik och pekar på att HiFi Klubben kan erbjuda allt från skräddarsydda ljudlösningar till olika rum, rådgivning och vägledning, projektering och installation, samt kontakt med installatör och arkitekter.

Att kunna styra musiken i olika zoner är ett måste för en restaurang. Kanske ska det vara lägre ljud nära kassan medan man i köket vill dra på ordentligt.

Att kunna styra musiken i olika zoner är ett måste för en restaurang. Kanske ska det vara lägre ljud nära kassan medan man i köket vill dra på ordentligt.

Att kunna styra musiken i olika zoner är ett måste för en restaurang. Kanske ska det vara lägre ljud nära kassan medan man i köket vill dra på ordentligt.

Högt utan att störa

Det är i regel kombinationen av teknik, kunskap och snabb support som får företagskunderna att vända sig till HiFi Klubben. Företagen är ofta mer styrda av kostnader och funktionalitet än privatkunder, förklarar Fredrik. De måste tänka på hur kunderna påverkas av ljudet, vilka system som kan levereras, hur de snabbt kan få tillgång till service samt – naturligtvis – utgifterna.

Många företag har lokaler med bra akustik, men i en hektisk vardag är det inte alltid de riktigt tänker på vad ljudet betyder för kundupplevelsen: ”Det är här HiFi Klubben kommer in i bilden och erbjuder seriös rådgivning och vägledning”, låter Fredrik berätta.

Exempelvis kan en restaurang inte nöja sig med en enda högtalare i ena änden av lokalen. Den måste spela högt för att höras i hela lokalen, men stör då samtidigt de gäster som sitter allra närmast högtalaren. Därför handlar det om att skapa genomtänkta system som är specifikt framtagna utifrån förhållandena och behovet hos kunden: ”Systemen ska vara stabila och lätta att använda för många olika anställda. Det är viktiga saker som måste beaktas utöver bra ljud”, säger Fredrik.

Gästerna på hotellet möts av både trevlig personal och välljudande musik.

Gästerna på hotellet möts av både trevlig personal och välljudande musik.

Gästerna på hotellet möts av både trevlig personal och välljudande musik.

Boka ett
Gratis
möte om osynligt ljud

Vi vill gärna ge dig bästa möjliga rådgivning, personligt anpassad för just dina ljudplaner. Boka en tid för en pratstund utan förpliktelser – så är du på god väg mot ett bra resultat. Du är också varmt välkommen att ställa frågor i någon av våra butiker.

Atrium blev en oas av ljud

En av de kunder som har dragit nytta av HiFi Klubben är Hotel Verandi som ligger i Oslos centrum och som i samband med en stor ombyggnad skapade en öppen atriumgård mitt i byggnaden. Gården skulle förses med ljud som skulle måna om gästerna och skapa en lugn oas mitt i staden utan att störa de kringliggande rummen, förklarar Fredrik:

”Här handlade det om att hitta de rätta högtalarna som ger ett fint, rogivande ljud och skapar atmosfär. Vi drog i stor utsträckning nytta av våra erfarenheter av utomhusljud där du ju heller inte vill att ljudet ska upplevas störande för andra än de som använder högtalarna”, säger Fredrik, som dessutom fick i uppgift att ordna ljud till hotellets alla sociala zoner och konferensområde:

”Ofta ser vi bara en ritning över lokalerna, vilket kan vara en utmaning, men i det här fallet kunde vi gå runt i lokalerna tillsammans med kunden och se rummen rent fysiskt innan de renoverades. Det underlättade planeringen mycket”, säger han.

Jukebox och riktigt bra ljud

20 minuters bilresa från Hotel Verandi ligger Johnny Rockers, som är en diner av klassiskt amerikanskt snitt. Dinern har valt att installera en jukebox som ska kunna spela för alla i lokalen, och där kunderna själva väljer musiken. Det är inte så enkelt som det kanske låter, förklarar Fredrik:

”Det är inte bara en minijack-kontakt till phono vi talar om här, utan ett ganska avancerat system som vi behövde anpassa och få att fungera med våra högtalare. På så sätt är Johnny Rockers ett ganska häftigt case, för den här typen av lösningar är sällsynta i dag”, säger Fredrik och fortsätter: ”Vi talar ju om burgare, pommes och milkshakes med hip musik i trendiga lokaler”, säger han och jämför med kedjan Joe and the Juice, som är kända för att ha en ljudnivå över genomsnittet:

”Ljudet på de här restaurangerna är några decibel högre än på traditionella matställen. Det gör att gästerna köper mer öl och mat och roar sig mer, men de ska fortfarande kunna prata. Det är den här balansen som är konsten i ett projekt som detta.”

På Hotel Verdandi kan gästerna slappna av i den sköna atmosfären i hotellets atrium. Ljudet från de upphängda Argon-högtalarna är dämpat så att det inte stör hotellets andra gäster.

På Hotel Verdandi kan gästerna slappna av i den sköna atmosfären i hotellets atrium. Ljudet från de upphängda Argon-högtalarna är dämpat så att det inte stör hotellets andra gäster.

På Hotel Verdandi kan gästerna slappna av i den sköna atmosfären i hotellets atrium. Ljudet från de upphängda Argon-högtalarna är dämpat så att det inte stör hotellets andra gäster.

Inget svaj

Företag ställer särskilt höga krav på stabilitet i systemen. Det duger inte att musiken lägger av mitt i allt under en fredagskväll, och därför levereras system från HiFi Klubben alltid tillsammans med en nätverkslösning som säkerställer stabila anslutningar hela tiden.

Stabilitet behövs när du har kassaapparater och flera system med ljud, bild och flera förstärkare som samsas på nätverket, berättar Fredrik. Han uppmanar företag att ta kontakt om de vill jobba med ljud i verksamheten. Det går till exempel inte bara att hänga upp högtalarna på väggen utan att fundera över hur ljudet används: ”För företag betalar det sig att prioritera ljudet. Det märks på slutresultatet, och det kan vi hjälpa till med”, säger Fredrik.

Relaterade artiklar