Det kan vara frestande att tro att ljudet i en film bara är det som spelas in live på plats, men även om Peter också är utbildad i att spela in ljudet där scenen filmas, så är det faktiskt ofta bara 10–15 % av det här ljudet som över huvud taget kommer med i filmen. Resten kämpar Peter Albrechtsen och hans kollegor ofta i ett par, tre månader med att skapa helt från grunden – i nära samarbete med regissören. Ett bra, realistiskt resultat kan nämligen ändra och förbättra en film avsevärt:
”Bilderna väcks till liv genom ljudet – ljudet skapar en trovärdighet och nästan en 3D-effekt”, säger Peter Albrechtsen. ”Bilderna är platta, men ljudet har djup, dynamik, kraft och energi.”
Innan Peter inledde sitt arbete på ”Män som hatar kvinnor ”, såg han den råa, ofärdiga versionen av filmen tillsammans med sin flickvän. Ljudet utgjordes uteslutande av de ljud som hade spelats in på plats, alltså live vid inspelningen, och tjejen var inte särskilt imponerad. Men efter cirka tre månaders arbete var ljudet på plats och de såg om filmen en gång till innan premiären. Och den här gången var filmen plötsligt helt fantastisk.