- Startsida›
- Högtalare›
- Golvhögtalare›
- BW800D3HGBK
Bowers & Wilkins 800 D3 Svart högglans
Fördelar
- Nästan obegränsad dynamik, även vid höga ljudnivåer i väldigt stora lyssningsrum
- Extremt välupplöst, tredimensionell och realistisk ljudbild för alla genrer
- Kan leva upp till nivån i även de mest ambitiösa High End-anläggningarna
- Continuum FST-mellanregister i separat Turbine-hus
- Diamantdiskant i separat Nautilus-hus
- Uppgraderat delningsfilter med bl.a. Mundorf Supreme-kondensatorer
- Aerofoil-baselement med extra stor talspole och Aerofoil-dammlock
- Resonansdött Reverse Wrap Matrix-kabinett
- Exklusiv möbelfinish i svart pianolack, vit lack eller äkta träfaner
Begränsningar
- Kräver en del utrymme
- Bör endast kombineras med utrustning i den absoluta toppklassen
Bowers & Wilkins 800 D3 – den ultimata golvhögtalaren
800 D3 är 800-seriens monumentala och kompromisslösa toppmodell. Med sina nästan 100 kilo och två 10-tums Aerofoil-baselement finns det inte en chans att den blir förbisedd. Den förtjänar också att du lägger märke till den, för här får du en fullkomligt makalös ljudupplevelse som får världens bästa artister att uppenbara sig i ditt vardagsrum. 800 D3 är kort sagt den bästa kandidaten till titeln som världens bästa hifi-högtalare – oavsett pris!
Med 800 D3 har B&W satsat på att göra den mest ultimata högtalaren de överhuvudtaget kan få fram med alla till buds stående krafter och tekniker. När du jämför den med vissa gigantiska alternativ på marknaden – som ofta kostar det flerdubbla – kommer du att inse att 800 D3 är något av ett mirakel.
Den kan mäta sig med vad som helst, men är fortfarande elegant trots sin storlek, och priset är fortfarande lösbart. Och det är just det som är poängen! B&W har velat skapa den ultimata högtalaren och samtidigt göra den tillgänglig för så många som möjligt!
Samma tekniker – bara ännu bättre
800 D3 är kronan på verket i 800-serien, och många har sett fram emot den sedan övriga högtalare i serien lanserades. B&W har tagit sig tid att omvärdera sin fantastiska prestation med den lite mindre 802 D3 och hittat ett par ställen som kunde förbättras ytterligare. Så 800 D3 är inte bara större – den är också ännu mer exklusiv.
Delningsfiltret har uppgraderats med bland annat ännu bättre och extremt exklusiva komponenter i mellanregistrets högpassfilter (Mundorf Supreme). Magnetsystemet är kraftigare, baselementen har fyratums talspolar istället för de tvåtums som finns i 802 D3, och dammkåpan utgörs av Aerofoil istället för ett enkelt kolfiberskikt.
Tillsammans ger de här förbättringarna en förbättrad linearitet och en drastisk reduktion av både 2:a och 3:e ordningens förvrängning. Det här gynnar särskilt övergången till mellanregistret, där övertoner från förvrängningsprodukter vanligtvis förorenar återgivningen. Resultatet är en enastående klarhet och realism som inte ens den enastående 802 D3 kan leverera. 800 D3 är den ultimata upplevelsen!
Högteknologi i musikens tjänst – både för musikälskare och proffs
Även om 800 D3 är en ytterst avslöjande högtalare så har den också en nästan magisk förmåga att få ut det bästa av varje musikgenre och varje inspelning. Musiken kommer ut ur högtalaren kristallklart och utan förvrängning och återges på ett övertygande naturligt sätt som gör det möjligt att lyssna i timmar utan att bli trött i öronen.
Utöver att 800-modellerna i många år har varit det ultimata valet för musikentusiaster världen över, så har de också varit ytterst populära i professionella musikstudior, särskilt när det gäller mastring. Här är hög trovärdighet och låg förvrängning av yttersta vikt så att man kan sitta och jobba med dem i timtal. Musiken presenteras med storlek, neutralitet, timing och en dynamik i alla de områden av ljudspektret som ger en djup insikt i alla aspekter av musiken eller filmmixen.
Man kan med full rätt säga att 800:an kombinerar det bästa från både den professionella världen och musikälskarens värld. Och D3-versionen är mer än redo att föra de här stolta traditionerna vidare!
800 D3 finns med finish i svart pianolack, vit lack eller rosenträ.
Bowers & Wilkins 800-serie – High End i absoluta världsklassen
Första gången den legendariska 800-högtalarserien från Bowers & Wilkins såg dagens ljus var 1979. Då var det B&W 801 Matrix, som blivit en ikon och som på den tiden snabbt blev en oumbärlig del av inventarierna i inspelningsstudior och hos ljudentusiaster över hela världen. Faktum är att B&W 801 Matrix användes till över 80 % av all klassisk musik som spelades in på 1980-talet.
Sedan dess har Bowers & Wilkins åter igen sprängt ramarna för vad som är möjligt inom konventionell högtalardesign. 1998 introducerade de Nautilus-serien, som var baserad på designprinciperna bakom den snäckformade Nautilus-högtalaren – även den en sann ikon. Därmed hade de också lagt grunden för de modeller vi hittills sett i 800-serien.
800-serien är den mest framgångsrika High End-högtalarserien genom alla tider, men B&W söker fortfarande nya sätt att förbättra saker och ting ytterligare. Och nu, efter sju års intensiv forskning och utveckling, är de klara med den största revolutionen inom högtalardesign på 20 år – 800 Series Diamond D3!
Inte en evolution – en revolution!
Jämfört med tidigare generationer av 800-serien är D3-modellerna B&W:s största landvinning sedan de ersatte Matrix-modellerna med Nautilus-serien 1998. I de nya modellerna har B&W:s ingenjörsteam gått tillbaka till ritbordet och tittat på ALLA aspekter av den tidigare serien och designat om högtalarna från grunden.
Det enda som går igen från föregående generation är den fantastiska diamant-domediskanten, ett par kondensatorer i delningsfiltret och terminalerna på högtalarens baksida. Allt annat är helt nytt och har designats om från grunden. En revolution av 800-serien som vi känner den.
Världens mest avancerade högtalarserie
800 Series Diamond D3 är inte bara världens bästa högtalarserie, det är också den mest avancerade högtalarserie som någonsin tillverkats. I kombination med rätt anläggning levererar dessa extrema High End-högtalare en ljudkvalitet som inte kan bli bättre med dagens teknik – något som gjort att 800-serien under många år varit en fast del av inventarierna i många av världens professionella inspelningsstudior.
Listan omfattar bland annat de legendariska Abbey Road-studiorna i London och George Lucas Skywalker Sound-studior i Kalifornien där Hollywoods filmbolag lägger ljudet till många av sina största kassasuccéer. En bättre kvalitetsstämpel kan du nästan inte få.
800-serien består nu av sju modeller: en tvåvägs stativhögtalare, fyra golvhögtalare och två centerhögtalare. Ändringarna om fattar bl.a. helt nya mellanregister- och baselement, ett helt nyutvecklat alternativ till Kevlar, helt nya kabinett med omdesignad Matrix-stagning, helt nya aluminiumturbinhuvuden och diskanthus, nya socklar och delningsfilter, samtidigt som de introducerar en otroligt elegant finish i vit lack.
Utöver att designa helt nya högtalarelement har den största landvinningen varit forskningen kring hur kabinettet och de mekaniska elementen i högtalaren påverkas når enheterna börjar vibrera. Via väldigt avancerad datorsimulation har B&W spårat sig fram till att hitta precis de problem som existerande material drabbas av när de påverkas av vibrationer.
Genom att använda nya material och sammansättningar har de lyckats förbättra både kabinettet och de mekaniska egenskaperna avsevärt jämfört med de tidigare modellerna i 800 Series. Färre oönskade vibrationer – bättre ljudkvalitet!
The Reverse Wrap – ett omvänt kabinett
B&W har på de större modellerna i den nya serien valt en "omvänd" åtkomst till kabinettet. Man har bibehållit den karakteristiskt avrundade kabinettet som är exemplariskt bra på att eliminera interna reflexioner. Ju mindre jämna ytor, desto bättre diffusion av interna, stående vågor. Dock har man valt att vända den här principen så att den avrundade formen inte finns på högtalarens baksida, utan på framsidan.
Den nya utformningen gör det svårare att montera elementen, men fördelarna med den här formen är att den återspeglar formen på mellanregister- och diskanthuvudet, och gör det lättare för kabinettet att föra bort den interna energin i kabinettet från elementen så att det inte uppstår någon tidsmässig förvrängning.
Utöver det här har kabinettet, med hjälp av avancerad datorsimulation, konstruerats så att det är avsevärt styvare och mer resonansdött när elementen är i rörelse. Det här bidrar till att du bara hör högtalarelementen och inte ljudet från lådan. B&W är kort sagt några av de bästa i världen när det gäller att bygga högtalarkabinett, där inget lämnas åt slumpen.
Matrix och Flowport – ett kabinett som inte hörs
Den unika Matrix-stagningen i 800-serien eliminerar de vibrationer i högtalarkabinettets väggar som annars skulle kunna färga ljudet. I den nya D3-serien har B&W förbättrat Matrix-stagningen genom att använda färre, men tjockare plattor, samt genom att byta ut MDF mot plywood, som är betydligt styvare. Det här gäller alla modeller, bortsett från 805, där det lilla kabinettet gör att MDF ger tillräcklig stabilitet. Den nya Matrix-strukturen gagnar både styvhet och luftflöde i kabinetten.
B&W har den här gången också valt att montera baselementen direkt på Matrix-strukturen, istället för i det yttersta kabinettet. Det här förbättrar kopplingen mellan elementen kabinettet och ger märkbart mindre resonans i både kabinett och Matrix-struktur.
Den raffinerade Matrix-stommen av perforerade plattor som griper i varandra passar precis in inuti kabinettet. På så sätt får man en mängd kontaktpunkter som stagar upp kabinettet i både vågrät och lodrät riktning. Cellerna i detta skelett har fyllts ut med en exakt beräknad mängd dämpningsmaterial som eliminerar varje tillstymmelse till resonans.
Basreflexporten är B&W:s unika Flowport som har små fördjupningar i mynningen. Ytan har konstruerats efter samma aerodynamiska principer som en golfboll, och minskar luftmotståndet så att luften lättare kan passera. Det ger en renare bas och gör att du aldrig kommer att uppleva några störande "portljud" oavsett hur högt du spelar.
Diamantdiskanten – fortfarande en juvel
Det påkostade diskantelementet i 800-serien har membran i ren diamant – ett riktigt mirakelmaterial som kombinerar styrka och styvhet i en "perfekt pistong". Detta unika element kombinerar stor belastningstålighet med en enastående silkeslen, luftig och neutral återgivning som fått världens musikälskare och hifi-recensenter att kapitulera villkorslöst.
Både i det hörbara spektret och i resten av arbetsområdet är membranet praktiskt taget fritt från de toppar och uppbrytningar som annars är vanligt i dome-element oavsett hur välkonstruerade de är. En mjuk avrullning efter 20 kHz är allt som händer tills uppbrytningen slutligen sätter in vid otroliga 70 kHz.
Hur förbättrar man det perfekta?
B&W har gjort sitt yttersta för att förbättra den diskantdom av diamant som man använt i de två senaste generationerna av 800-serien. Men slutsatsen blev att det helt enkelt inte går – ännu. Diamant är fortfarande det avgjort bästa materialet att göra en dome av, så den här har bevarats i de nya modellerna. Dock har man man omdesignat alla komponenter som finns omkring diskantdomen, och förbättrat det befintliga magnetsystemet för att utnyttja domens potential ännu bättre.
Solid Body-diskanthus
I den nya generationen har B&W designat ett helt nytt "solid-body-hus" till diskanten, som svarvats ur ett gediget stycke aluminium med en Nautilus-pip integrerad i huset. Det här nya konceptet ger en avsevärt bättre dämpning av oönskad resonans i metallen, bättre kylning av diskanten, en högre massa för stabilare montering, samt en bättre frikoppling från resten av högtalaren.
Designen omfattar också ett helt nytt, fastmonterat frontskydd som skyddar diskanten från nyfikna fingrar. Slutresultatet är en enastående öppen, musikalisk och verklighetstrogen diskantåtergivning som är helt utan kompression, färgning och förvrängning.
FST Continuum-mellanregister – ännu bättre än Kevlar
Sedan 1974 har B&W använt ett vävt Kevlar-membran i sina mellanregister, eftersom Kevlar i många år har varit ett nästintill perfekt material för att återge det kritiska mellanregistret. Materialet är vävt på ett speciellt sätt som ger en stor uppbrytning, dvs. att oönskade resonans på elementets yta "slås sönder" och rensas bort från ljudsignalen. På så sätt hör du mer av den ursprungliga musiksignalen och avsevärt mindre av elementets egenljud.
I kombination med en kantlös FST-upphängning kommer Kevlar-membranen att återge olika frekvenser på olika områden av ytan. Elementet "flexar" ut från den påförda tonen istället för att röra sig som en kolv, och det här bidrar till att sprida alla frekvenser i arbetsområdet lika bra. Därmed behöver du inte tvunget sitta på en bestämd plats för att kunna njuta av musiken optimalt.
Continuum (kuhn-tin-you-uhm)
Efter åtta års forskning och utveckling har B&W nu äntligen hittat ett ersättningsmaterial till Kevlar, och som har alla de egenskaper som Kevlar tidigare drömt om. B&W har gått igenom alla tänkbara material och sammansättningar, och har till och med även experimenterat med konventionella kantupphängda element och helt styva membran. De kom dock fram till att deras kantlösa FST-upphängning fortfarande är bäst, men att membranmaterialet hade potential till förbättring. Resultatet är ett helt nyutvecklat material: Continuum!
B&W har haft siktet inställt på det här materialet sedan 2007, då de för första gången upptäckte dess fina akustiska egenskaper. Nu, åtta år och mer än 70 produktversioner senare, är B&W redo att avslöja det för resten av världen.
Continuum är precis som Kevlar ett vävt material, där man fortfarande använder sig av en kontrollerad uppbrytning, men med betydande förbättringar i spridningen. Samtidigt är uppbrytningen i själva materialet ännu mer kontrollerad än den är vid användning av Kevlar. Förvrängningen kan därför hållas på ett absolut minimum. Med Kevlar kunde B&W konstruera membran som nästan betedde sig så som man ville. Continuum-elementet och dess nya material ger ett membran som beter sig precis som man vill!
I de nya mellanregistren har B&W även valt att använda samma typ av "anti-resonans-fasplugg" som introducerades i den exklusiva minimonitorn PM1. Faspluggen ger ett värdefullt bidrag när det gäller att dämpa vibrationer och styra uppbrytningen i membranen. Tillsammans med ett helt nydesignat magnetsystem i neodym och ett mycket styvare och mer resonansdött chassi är det här nya mellanregisterelementet B&W:s bästa någonsin, och det ger en hittills ouppnåelig naturlighet och transparens i det här viktiga frekvensområdet.
Arvet från Nautilus – nu i turbinform
B&W:s legendariska Nautilus-högtalare fick sin snigelhusform för att eliminera kabinettets inflytande på ljudet, och samma princip används fortfarande i 800-serien. Mellanregister- och diskantkabinetten är spetsiga baktill och fungerar i princip som ett omvänt horn som effektivt hindrar ljudet från membranens baksida att studsa tillbaka och färga ljudet.
I D3-generationen har B&W åter igen gått tillbaka till ritbordet för att återuppfinna Nautilus-principen i en ny och förbättrad utgåva. Med hjälp av avancerad datorsimulering och ett otal prototyper har man lyckats skapa ett helt nytt mellanregisterhuvud som är ännu bättre på att kontrollera oönskad resonans. Det här har bland annat uppnåtts genom stagning och "tuned mass-damping", även kallat Harmonic Absorption. Den här tekniken används för att dämpa resonans i allt från Formel 1-bilar till skyskrapor.
Det nya "turbinhuvudet" har nu byggts i ett enda stycke gjutet aluminium, och de akustiska egenskaperna har förbättrats avsevärt jämfört med det tidigare Marlan-huvudet. Det här är ännu en betydande uppgradering som säkerställer att mellanregisterhuset inte får något negativt inflytande på ljudet.
Aerofoil – basåtergivning från de högsta luftskikten
I de tidigare 800-serierna använde B&W basmembran av Rohacell – ett syntetiskt skummaterial, som även används inom flygindustrin på grund av sin stora styrka och minimala vikt. Nu har de vidareutvecklat den här tekniken, och i deras nya Aerofoil-membran använder de ett nytt kärnmaterial som är ännu bättre.
Aerofoil-membranen är i princip baserade på samma teknik som Rohacell. Det är fortfarande en sandwichkonstruktion av ett syntetiskt skummaterial som omges av ett kolfiberskikt på vardera sida. Det här ger ett ytterst lätt och styvt membran som nästan skapar en "perfekt pistongrörelse", dvs. det är väldigt svårt att driva det till uppbrytning i hela arbetsområdet. Det är av precis samma anledning man använder diamantmembran i diskanten.
Det invändiga materialet i Aerofoil-membranen skiljer sig emellertid från Rohacell när det gäller skummets struktur mellan de två kolfiberskikten. Med Aerofoil har det blivit möjligt att ändra tjockleken och därmed också styvheten på olika ställen på membranet. Du kan jämföra det här med en flygplansvinge, som optimerats i tjocklek och fyllighet på de ställen där det är som viktigast för få bästa möjliga aerodynamik och lägsta möjliga vikt.
Genom ett otal mätningar och datorsimulationer har det blivit möjligt att hitta precis de ställen där elementet uppför sig annorlunda än resten. På de här ställena kan B&W nu gå in och variera med ett antingen tunnare eller tjockare skumskikt, och ge elementet maximal styvhet precis där behovet är som störst. På det här sättet elimineras förvrängning, och uppbrytningen flyttas långt utanför det hörbara området.
Ultimat neodymmagnetsystem
Aerofoil-baselementen är bestyckade med ett dubbelt neodymmagnetsystem som ger ultraexakt respons i ett ännu större frekvensområdet än konventionella magnetsystem. De förnäma magnetiska egenskaperna hos neodym har gjort det möjligt att minska magneternas storlek avsevärt jämfört med tidigare ferritsystem som var väldigt massiva. Det här är en stor bidragande orsak till att luftpassagen kring elementet förbättrats.
Neodymmagneternas blygsamma storlek gör det också möjligt att placera dem mer exakt i förhållande till talspolen och på så sätt använda sig av den placering där de har störst effekt. Talspolen har en stor diameter, vilket både förbättrar kylningen och optimerar samspelet med magnetsystemet. De ljudmässiga vinsterna är mindre kompression och förbättrad dynamik.
State-of-the-art-delningsfilter – less is more
Elementen i 800-serien är så fint avstämda sinsemellan att delningsfiltret kan reduceras till ganska få komponenter, vilket är gynnsamt både när det gäller ljudkvalitet och förstärkarbelastning. En enda kondensator med 6 dB-filtrering räcker för att filtrera bort de djupa frekvenserna från diskanten, och ett sådant filter av första ordningen ger minsta möjliga fasförskjutning. MCap Supreme-kondensatorerna specialtillverkas för B&W av tyska Mundorf, och i dagens alla 800-modeller används en kombination av guld, silver och olja för att ge dessa viktiga komponenter helt ultimata egenskaper.
I de stora golvmodellerna i D3-generationen har B&W valt att placera delningsfiltret på en stor aluminiumkylfläns på högtalarens baksida. Det här gör att delningsfiltret har nästan samma temperatur, oavsett hur mycket du pressar högtalaren, och det här minskar drastiskt förvrängningen i delningsfiltrets komponenter. Den nya designen ger också mer utrymme för att placera delningsfiltrets olika komponenter längre från varandra, så att de elektriska fälten inte påverkar varandra.
Tidigare var delningsfiltren dolda i sockeln på de stora golvmodellerna, dels med hänsyn till kylningen och dels för att skydda mot oönskade vibrationer. I den nya generationen finns det inget behov av att avskärma delningsfiltret mot vibrationer – de nya kabinetten är nämligen så ljuddöda att problemet praktiskt taget eliminerats. Det här gör det möjligt att låta delningsfiltret sitta kvar inuti högtalaren och därmed få en enklare och mer strömlinjeformad sockel under högtalaren – som nu självklart är gjord av aluminium.
Suverän möbelfinish i äkta trä eller högglanspolerad pianolack
I den nya serien har B&W valt att låta sin körsbärsfaner utgå till fördel för extremt läckra vitlackerade versioner med diskant/mellanregisterkabinett i silverfinish. Det här är första gången 800-serien finns i den här färgen. Härutöver finns den fortfarande i äkta svart pianolack och det välkända utförandet i rosenträ.
Utöver alla de tekniska ändringarna och nya teknikerna har även designen uppdaterats. Toleranser, hål och avstånd mellan de olika elementen är mindre och mer konsekventa, särskilt kring det nya Turbine-huvudet. Det finns inga synliga mellanrum eller kanter – allt har samlats bakom högtalarens stora aluminiumprofil.
Allt sammantaget en riktig High End-produkt som är en sann fröjd för både öga och öra – som bara B&W kan göra den!